torsdag 27 mars 2014

Rödgröna Göteborg kör med storebrorsfasoner

Vid dagens frågestund frågade jag Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) om rödgröna Göteborg ensidigt kan ta beslut att ersätta dagens Götaälvbro med en sex meter lägre Hisingsbro och därmed försvåra för sjöfarten till och från Götaälv och Vänern. Se fråga och svar här.

Självklart blir kommunerna grymt provocerade när Göteborg Stad kör med storebrorsfasoner och tar beslut som påverkar alla kommuner längs med Götaälv och runt Vänern - utan att diskutera det med dem. Om de hade fört en dialog med kommunerna samt Sjöfartsverket så hade man kanske kunnat komma fram till en gemensam lösning men nej - de rödgröna i Göteborg kör sitt eget race och förväntar sig att andra bara accepterar.

Dessutom kallade stadsarkitekten, i en chat i GP, sjöfart för särintresse - när det är ett riksintresset. Den tidigare planerade separata gång- och cykelbro blev aldrig av just för att Sjöfartsverket som företräder ett riksintresse sa nej och förslaget avslogs därför i Mark- och vattendomastolen.

GP, GT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar